onsdag 7 november 2012

hur man målar en tavla

fick en stor canvas duk av min son, han behövde lite konst på sin vägg i nya lägenheten.
foto är taget på sommaren, jag stod in under grenarna och fotade, skrev ut bilden på ett A4 papper och ritade in ett rutsystem 5x5 rutor ca 4x4cm rutor

 sen ritade jag upp ett liknande rutsystem på canvas tavlan 10x10cm stora
 här överför jag motivet ruta för ruta med en blyerts penna
börjar lägga på himlen och stammar samt en del smågrenar i gråa nyanser lämnar ramen och solen vita.
nästa steg jobbar jag med gröna nyanser till löven, lägger grön/gula nyanser även på stammarna.
här jobbar jag vidare med lite vitt på löven och solen samt svart på stammarna och grenarna så att de syns bättre.
 det sista jag gör är att måla en svart ram, tavlans mått 90x70cm
 passade även på att måla en liten tavla med en nyckelpiga på blad storlek 50x50cm

Inga kommentarer: